fredag 5 januari 2007

Grattis Sanna B!


Vi fick ett mail angående "-er" ändelserna på efternamn:

"Hej, det stämmer i och för sig det ni skriver om hur "-er" hamnade i slutet av vissa typiska natursammansatta efternamn, men detta gäller även i högsta grad även namn som ex det här flitigt omskrivna Bergendahl, där man för en nätt summa snyggat upp det mer vardagliga Bergdal genom att smyga in ett "en" och ett klädsamt "h" i dahl. Vi heraldiskt intresserade vanaktar självfallet "uppdaterade" efternamn, de förtjänar omnämnande
endast som pinsamma kuriositeter.

Mvh Fredrik Höglund, Heraldiska Föreningen"

Ja se där sådana viktigpettrar det finns! Trots detta löjliga inlägg i namndebatten vill vi önska Sanna B ett stort härligt grattis från oss! Vi vet att det kommer bli världens skönaste drag ikväll! Kram från Squaller

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jo kanske lite taskigt att vara skadeglad, men hade du vetat hela storyn hade du kanske förstått varför jag var skadeglad ;P.

Unknown sa...

Jag har försökt att ta reda på vilka ni är. Men nu har jag gett upp mitt detektivarbete. Jag skiter i vilka ni är och är istället JÄTTEGLAD över att jag blev bloggkomet. Det var snällt må ni tro!

MVH Jesper

Anonym sa...

Tack tack!
Om Bergendahl är ett taget namn utfördes det på 1600-talet.