söndag 18 mars 2007

Sveriges Picasso slår till igen


Vissa dagar blir man bara så himla lycklig! En sådan dag är tex när ett konstnärs geni som Jesper Waldersten har vernissage på Kulturhuset... Fast han vet fortfarande inte om han är konstnär. Såhär sa han i Svenskan dagbladet:

–Jag gillar fortfarande att knäcka koden, eller gåtan, som det innebär att illustrera en text. Men mitt mål är att inte stagnera. Om min utveckling kräver att jag går närmare ett fritt konstnärskap, är det så det ska vara.

För oss andra dödliga som inte kan knäcka gåtan är iallafall Waldersten Sveriges absolut hetaste konstnär! Vi tänker alltid på det suveräna 70-tals bandet Sand och deras album Golem när vi ser Jespers grejor. Och såklart Picassos Vollard svit! Tydligen har det varit vissa problem att komma in i konstsvängen såklart som det är för alla genier men Jesper har använt det som bränsle istället för att ge upp med sina en strecks teckningar... Som tur är kommer han ju från DN som tecknare så de har alltid gett honom fina resencioner där iallafall och det är kanske mkt tackvare det som folk gillar hand grejor nu! Fast man vet aldrig vart det slutar. Såhär säger han i samma intervju:

–Men mina slutmål tänker jag inte uttala. De är magiska.

För er som inte har råd att köpa hans orginal teckningar så har han en gallerist som heter wonderwall där folk som nyligen böjat tjäna mycket pengar och bor tex i Vasastan kan köpa super snygga dator utskrifter på fin papper och hänga i sina snygga vardagsrum. Så varför inte slå till på en Walderstenare? Det finns alltid en massa tankar och meingar i Jespers snygga teckningar. Såhär säger han om sitt verk på wonderwall:

–Jag tänkte att bilden "Här blir bra" skall vara vid en utgång. Jag vill inte säga mer än så, man får gärna höra av sig så kan vi filosofera ihop, mentalt är jag inte klar med bilderna. Om man vill nämna mig i samma mening som Leonardo Da Vinci och Andy Warhol? Inte mig emot. Jag kan ofta känna att de männen viskar till mig genom min pensel och penna. Att jag fortsätter något som de påbörjat…

Så talar en äkta konstnär! Han nämns ofta tillsammans med bla Lars Vilks och kanske Dorinel Marc som den svensk som står på tur att slå igenom internationellt... Om det fortsätter såhär kan det gå hur långt som helst, Waldersten kan helt klart bli en värdig efterföljare till Lasse Åberg.

Inga kommentarer: