lördag 10 mars 2007

Hanna Fridén vs Mensa!!!


Vi har tidigare tipsat om Fridéns klart läsvärda livsstilsblogg som bla inkluderar de fräckaste mingelbilderna från Teatron och ibland tyvärr inte lika fräscha illustrationer. Hennes blogg blir inte mindre läsvärd för att hon går i närkamp med mensa, den intelligenta världens stora elefant. Man trodde helt klart att dessa superhjärnor skulle mosa Fridén som en liten lus till frukost... men ingalunda! De satte minst sagt morgonkaffet i halsen!

Vi är ju inga mensa anhängare av rang här på Squaller, men våran käre Jocke gav sig in i hetluften med ett gäng fräscha (och kanske mindre fräscha argument) för att ändå visa att intelligens är lika lite/mycket givet av naturen som club-cred. Att det i grund och botten handlar om rätt så likartade mänskliga strukturer där många utesluts, men ett litet fåtal får njuta av exklusiv gemenskap, både i mensa och Stockholms cred-värld. Vi på Squaller tycker också att sånt är klart okey att hålla på med om man mår bra av det.

Döm ändå vår förvåning när Fridén, när hon förmodligen stött på patrull i sin charmigt mode knasiga argumentation, helt prompt raderade alla Jockes och någon vid namn D. s inlägg! Detta trots att Jocke var ovanligt trevlig och hyllande mot Fridén. Inte alls så provocerande som tom vi tycker att han kan vara ibland (även om vi kan ta det)...

Ni undrar vad som fick Fridén att frångå gängse bloggetikett med sådana skamgrepp??? Till alla Squaller och Fridén fans stora glädje kunde vi tack vare browserns cache rekonstruera delar av menings utbytets vitala delar... Läs och döm själva:

Joaquim: ...Jag tror inte alls att du är avundsjuk för att du inte kan komma med i mensa. Du tror nog att du skulle kunna gå med om du ville, men att du redan känner dig cool på andra sätt och därför kan sätta dig över de stackare som du hittat på deras hemsida.

Om man får spekulera lite så tror jag nog inte att du skulle kunna komma in där, jag tippar att du har ngnstans mellan 120-130, klart över medel, men ändå inte tillräckligt. Men det hör kanske inte hit?

Annars tack för en fin blogg!/

Hanna Fridén: ...Och eeeeh, Joaquim, att börja spekulera över min IQ är tämligen garanterat otrevligt. Min IQ råkar dessutom vara uppmätt till en radie på 140-170, med riktiga test, riktiga läkare, och omständigheterna kring detta tänker jag inte berätta om.

Något senare i ordväxlingen så raderades alltså alla Jockes, som brukar få runt 80 på IQ tester, kommentarer! Man bara okey Fridén... Vem blev David och Goliat nu då? Vi som hellre hade minnts hennes fullkomliga slakt av de smart-assiga mensa anhängarna hon argumenterade mot innan.

Men vi rekommenderar fortfarande Fridéns blogg! Folk med narcissistisk problematik kan ha intressanta saker att säga också!

Och kom ihåg: här på Squaller är vi en klubb som alla får vara med i, oavsett IQ och problematik eller om du är helt och hållet normal!

(Kommentarerna till blogginlägget efter radering. Observera att det Marie säger är vad Joaquim sade precis innan men utan den intelektuella kostymen)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hanna Fridèn goes Kina-style

ja, mitt stora misstag var att gratulera Hanna för att inneha samma uppmäta intelligenskvot som Stephen Hawking.
jag sa grattis och detta var tydligen en otrevlig förolämpning..?

Då hon enlgt egen utsago sa sig kunna få runt 200 i IQ hade jag nöjet att meddela henne att hon då hamnar bland de smartaste, med Iqtest uppmätt, människorna i världen!

Inte dåligt enligt mig, men detta raderades och då jag frågade efter anledningen påstods återigen att jag var otrevlig och att jag antydde "saker" liknande Jocke.

"nu blockerar jag din IP din illosionistiska lilla människa" fick jag som svar.

Nu är frågan; vari ligger förolämpningen?
Hon fick ju stå och glänsa bredvid världens mest intelligenta människor?
År det så att Hawkings nivå är för låg för den Fridènska självkänslan?
Det är något jag inte förstår, antagligen krävs de hjärna av Fridens mått för att göra detta.

Förövrigt hade jag alls inget emot henne innan, jag läste med nöje hennes blogg.
Men den där desperationen och obstinata framtoningen talade inte direkt i hennes favör.

Hälsningar D

random_user sa...

Alltså snacka om att missbruka ordet illosionistisk! Tack iallafall D. för ditt eminenta inlägg i debatten! Vi trodde nästan att vi gick och hallucinerade här innan du varit med om samma! Du verkar tom varit bussigare än Jocke, som ändå trodde att hon inte skulle kvala in riktigt till mensa, även om hon var klart översmart, iaf jämfört me Jocke som hon trodde hade 15 i IQ och inte kunde citat tugga tuggummi och öppna en dörr samtidigt!!!
I vilket fall, om du sparat mer av dialog utbytet blir vi jättetacksamma. Det kommer ett nytt inlägg på temat redan ikväll, med en oväntad vändning. Men först skall vi ut och fixa lite läsare från andra eminenta bloggar.

Tjabba!/ SQUALLER-RED

Anonym sa...

bara undrar, är särskrivningarna med flit? varför i så fall? ni verkar ju rätt litterära så de passar inte in.
/nyfiken i en strut

random_user sa...

Hej Nyfiken är en strut och tack för påpekande. Vi är ju inte super literära (eller kanske superliterära??) men det mesta vi kan är från typ wikipedia. Vi försöker ju lära oss ett och annat för att kunna ge urapportering om vad som händer i bloggvärlden. Men också i den "vanliga världen".
Vår hypotes är ändock att de två världarna, dvs internet och verkliga gvärlden mer kommer betraktas som samma senare. Därför är det extra viktigt att se vilka tendenser som frodas där i...

Hoppas det var okey svar?

random_user sa...

D. om du har en blogg kan vi länka till dig också eftersom vi fått viktig info från dig./ SQ

Anonym sa...

Dere svensker elsker virkelig å blogge om andre, og det er sikkert fint det, men et sted bør vel grensen gå. Signér i alle fall postene deres med navn, når dere går til angrep på den måten! Regner med at man må ha en iq høyere enn 80 for å forstå dette, så; "so long........!"

random_user sa...

Den dagen ni danskar inte har främlingsfientliga högerpoulostika partier i stortinget lovar vi att lyssna på vad ni har att säga.

Tills dess: skøt om jeres egen trægaard først! Dvs ta hand om era egna problem.

Men vi förstår ändå lite vad du "mener"...

Anonym sa...

Jag förfogar dessvärre inte över någon blogg, min vackra katt har en men den får hon ha för sig själv.

Iaf, min konversation med Fridèn blev ju tyvärr inte särskilt långvarig, av skäl vi alla vet, men jag måste protestera över att hon nu dementerar den där iq:n på 200.

”Jag har dessutom aldrig påstått att jag har en IQ på 200. Det är skitsnack.”

till viss del sant men faktum var ju att hon sa att hon hade 140-170, men och det var ett tydligt men ”om jag skulle träna skulle jag ha runt 200”

Sen så ;

”Det är dock bara D och Jockes inlägg som blivit raderade”

mnja..inte riktigt sant då en person vid namn DiscoDan också blev raderad då han ifrågasatte utsagan;

”detta är inget jag vanligtvis berättar för folk” (om iq-nivån)

eftersom hon ju faktiskt sa det då till sina 6000 läsare.

Verkar inte särskilt blygsamt.

well, det var allt från mig nu...

Vänliga hälsningar D

random_user sa...

Hej D,

Om du kan hitta en lite bredare vinkling på det här skulle du eventuellt vilja skriva en egen post?
Om du löst anagrammet dvs, men det förutspår vi nästan på att du gjort...

Allt det bästa/ SQ.

Anonym sa...

tack för en grym sida!

här ratas en prettointellektuell medelst felstavningar (ill-O-sionistiska), och
norrmän anklagas hätskt för att vara danskar som bör sköta om sin egen icke-norska bakgård innan denne öppnar käften :D

man kan ju bara känna ödmjukhet inför den värmande inläggstoleransen

fortsätt ett bra arbete ;)
/lantis

Anonym sa...

140-170? Vilken tur att de snälla doktorerna inte skulle ta bort blindtarmen på Fridén, för med den usla precisionen hade de väl gett henne ett könsbyte och kopplat ändtarmen till naveln.